Telemarkskanalens historie - Hvorfor er kanalene bygget?

Når vi kjører bil, vil vi gjerne ha veiene rette, brede og slette. Da kommer vi raskere fram, og transporten er tryggere. Vi bygger tunneler og retter ut svinger. I tidligerer tider var vannet den viktigste ferdselsåren.

127_01.jpg127_06.jpg127_03.jpg127_04.jpg127_05.jpg

I hundrevis av år var vann og elver veien folk i Telemark brukte når de reiste, og når de frakta varer. Da telemarkingene bygde kanaler på 1800-tallet, gjorde de denne vannveien eklere, raskere og billigere å bruke. Samtidig bygde de dammer for å kontrollere vannet når det var flom.

 

kanalbygging_300.jpgDet vi kaller Telemarkskanalen i dag består egentlig av to kanaler. Norsjø-Skienkanalen er eldst. Den stod ferdig i 1861. Da gikk det an å seile fra Notodden til Skien og videre helt ut til havet. I 1892 var Bandak-Norsjøkanalen bygd ferdig. Nå kunne tømmer, brynestein og passasjerer bli frakta fra Dalen til Skien og videre ut i verden mye enklere og raskere enn før.

Det er tre hovedgrunner til at Norsjø-Skienkanalen og Bandak-Norsjøkanalen ble bygd:

  1. Det skulle bli lettere å transportere varer og passasjerer
  2. Tømmerfløtingen skulle bli enklere
  3. Vassdraget skulle reguleres for å hindre flom og for at sagene i Skien skulle få bedre tilførsel av vann

Her har vi lagt ut informasjon om kanalens historie. Dere kan lese informasjonen her, eller dere kan laste ned en pdf-fil med en 8-siders trykksak som kan skrives ut i A4-format.

I tillegg kan dere laste ned et oppgavehefte med spørsmål knyttet til dette temaet.

Klikk på symbolet for å laste ned dokumentene:
  Hefte om
kanalhistorien
Spørreark Fasit

 

Til webside om kanalens historie

pdf.gif

OBS! 6.473 KB

wrd.gif

51 KB

wrd.gif

28 KB





| More