Det øverste sluseanlegget i Bandak-Norsjøkanalen er Hogga sluser. Hele denne delen av Telemarkskanalen stod ferdig i 1892. De seks sluseanlegga mellom Norsjø og Flåvatn er ikke bygd om eller modernisert etter åpningen. I Hogga er det to kamre som løfter båten sju meter, fra 65 moh. til 72 moh. Det er 64 km igjen til Dalen. Fra Skien har båten seilt 41 km.
Vanskelig bygging
Hogga sluser var ett av de vanskeligste sluseanlegga å bygge. Løsmasse, blant annet kvikksand, måtte graves vekk for hand i mange meters dybde før anlegget kunne bygges opp.
Handkraft
Fremdeles foregår alt slusearbeidet i Bandak-Norsjøkanalen med handkraft: Slusene åpnes og lukkes manuelt. Dammen i Hogga sørger for at de tre vestvanna ligger på samme høyde over havet, 72 meter. De tre vestvanna er Flåvatn, Kviteseidvatn og Bandak. Strekningen fra Hogga til Dalen har ingen sluser.
I Hogga står det ei gulmalt vaktbu lik den vi finner i Vrangfoss. Vaktbua er sentralt plassert i anlegget. Fra bua har en godt utsyn over båttrafikken.
Underkanalen i Hogga
Underkanalen i Hogga er lang. Det er bygd ei kunstig øy mellom seilingsleden og elva. Ytterst på øya står det et skilt med ordet «sluse», som forteller hvor vi skal seile. Ved de fleste sluseanlegga er det under- og overkanaler. Det vil si at det er bygd inn- og utseilinger til slusene. Under- og overkanalene skiller båttrafikken fra strømmen i elva.