Skip to content
Vrangfoss er det største sluseanlegget i kanalen

Telemarkskanalen fra land

Alle de åtte sluseanlegga i Telemarkskkanalen kan oppleves fra land. Det samme gjelder mye av virksomhetene som er knytta til kanal og vassdrag: gammel og ny industri, restene etter mer enn tusen års tømmerfløting, brygger og bosetting. I tekst og bilder guider weben deg gjennom turer i Skien, Nome, Tokke og Notodden.

Telemarkskanalen fra land

Telemarkskanalen og Skiensvassdraget kan oppleves fra land i alle de seks kanal-kommunene. Du kan ta beina eller sykkelen fatt og besøke sluseanlegg og brygger. Langs kanal og vassdrag kan du få kunnskap om industri- og kulturhistorie knyttet til vannet. Vi har laget turer i Nome og Skien, der vi forteller deg disse historiene gjennom nye og gamle bilder og korte og lengre tekster.

Skien

Turene vi har valgt, utforsker landskap og historie. I Skien gir runden rundt Hjellevannet innblikk i hvor viktig vannveien har vært for byen. Å kontrollere krafta i vannmassene slik at den kunne brukes i møller og sager og til transport av tømmer, varer og folk, var grunnen til at Telemarkskanalen i sin tid ble bygd. Vannveien fra øvre Telemark til Skien har vært brukt i uminnelige tider. Tømmer og brynestein frakta langs vassdraget gjorde at Skien vokste fram for tusen år siden.

Nome

Geologistien fra Øra til Simonsodden er laget i samarbeid med Geoparken. Den forteller om Fenvulkanen, som var aktiv for 580 millioner år siden, og som skapte grunnlaget for Ulefos Jernværk og annen industri i kommunen. Eierne av jernverk og sagbruk på Ulefoss var med på å finansiere kanalen. De trengte en god vannvei for å transportere produktene sine ut i verden.

OBS: Skaravegen er midlertidig stengt på grunn av veibygging. Vi anbefaler å starte turen ved Eidsfoss sluser:
Turen fra Ulefoss sluser over Skarravegen til Vrangfoss forteller om sluseanlegg og kraftverk, og om steinbruddet som forsynte kanalens største anlegg, Vrangfoss sluser, med stein.

 

Tilbake til toppen