Fra midten av juni til midten av august seiler MS Telemarken daglig fra Akkerhaugen vestre brygge til Lunde sluse med retur. Denne strekningen egner seg også godt for tur i egen båt.
Akkerhaugen
Sauarelva renner ut fra Heddalsvannet og ender i Norsjø. Ved utløpet av Sauarelva, i Midt-Telemark kommune, ligger Akkerhaugen. Bygda var var administrasjonssenter i tidligere Sauherad kommune, og det bor om lag 600 mennesker her. De to bryggene, vestre brygge, der M/S Telemarken ligger, og østre brygge på den andre siden av elva, har vært anløpssted […]
Odden ved Akkerhaugen
Ved utløpet av Sauarelva ligger det gamle gjestgiverstedet Odden. Stua ble bygd tidlig på 1700-tallet. Odden ved Akkerhaugen var gjestgiversted da folk gjerne brukte pram når de skulle noe sted, for eksempel til Skien. Nedenfor huset ligger ei lun vik med plass for båter. Avsnittene under er hentet fra “Vannveien inn i Telemark – Norsjø-Skienkanalen […]
Norsjø Ferieland
Etter en ti-minutters båttur fra Akkerhaugen brygge, anløper M/S Telemarken Norsjø Ferieland. Ferielandet er en campingplass i nordre ende av Norsjø. Den eldste bygningen på området er lett å kjenne igjen på den høye pipa som rager over alt annet på plassen. I dette huset var det ei dampsag før. Der ble det skåret mye materialer […]
Tjuvholmane
Nord i Norsjø, sør for utseilingen fra Akkerhaugen, ligger to små øyer rett ved siden av hverandre: Tjuvholmane. Noen mener at øyene i eldre tid skal ha blitt bruk til å sette ut tyver og kjeltringer på. Mellom de to øyene er det utsikt mot Årnesbukta. Innerst i Årnesbukta ligger Gvarv. Langt i bakgrunnen ser […]
Ottersnes
På Ottersnes-odden står det et lite, hvitt fyr med oransje tak. Fyret står der for å vise seilingsleden inn til Akkerhaugen. Fyrlykta på Ottersnes ble satt opp i 1912. Da var det trafikk på kanalen hele året, og båtene seilte ofte seint om kvelden. Det var viktig å finne veien når det var mørkt. I […]
Sannes brygge
Det lille, gule huset på Sannes brygge er et vareskur, som ble bygd i 1894. Fram til andre verdenskrig var det stor trafikk på kanalen. Noen av rutebåtene la til ved alle disse små bryggene. De lasta og lossa varer og tok med passasjerer. Kanalen var en viktig transportvei iallfall fram til andre verdenskrig. […]
Tjonodden
På Tjonodden i Norsjø står det ei hvit fyrlykt med oransje tak. Den står der for å vise seilingsleden inn til Ulefoss. Fyrlykta på Tjonodden ble satt opp i 2012 som erstatning for ei lykt som stod der tidligere. Før var det trafikk på kanalen hele året, og båtene seilte ofte seint om kvelden. Lykta […]
Valebø brygge
På vestsiden av Norsjø skimter vi Valebø brygge. Det gule vareskuret er lett å få øye på mot den grønne skogen. Før måtte folk i Valebø ro til Romnes kirke på østsiden av innsjøen når de skulle på kirkebesøk. Her er Norsjø på sitt videste, og i urolig vær kunne overfarten være vanskelig. Valebø fikk […]
Romnes brygge
Ved innseilingen til Ulefoss ligger Romnes, en stor odde som stikker ut i Norsjø. Ytterst på odden ligger Romnes brygge, som ble brukt da det var stor båttrafikk på Telemarkskanalen. Et stykke innenfor denne brygga, langs en gammel vei, ligger Romnes kirke fra 1100.
Bryggene på Ulefoss
Bryggene på Ulefoss ligger nær hverandre tett ved innseilingen til Ulefoss sluser. Ulefoss gjestebrygge er bygd for å ta imot fritidsbåtene i Telemarkskanalen. Den gamle Ulefoss brygge ble oppført i 1852 og ble bygd for ta imot dampskipene da de begynte å gå på Norsjø. Varehallen på Ulefoss gamle brygge er malt i gul kanal-farge […]
Innseilingen til Ulefoss
Under Ulefoss nye bru går innseilingen til Ulefoss sluser. Elva som brua krysser, heter Eidselva. Brua stod ferdig i 1978. Den leder trafikken utenom sentrum av Ulefoss og er en del av riksveg 36. Bryggene på Ulefoss ligger langs Norsjø rett ved innseilingen.
Røttere – Ulefoss
Ved innseilingen (eller utseilingen om turen går nedover vassdraget) til Ulefoss sluser står det en rad med røttere. Det er det disse tre-«tårna» ute i vannet kalles i vårt distrikt. Et annet navn er dykdalb eller duc d’Albe. Røttere består av trestokker som er drevet ned i elvebunnen (pælet) og samlet på toppen. Røttere finnes […]
Ulefos Jernværk
Langs underkanalen i Ulefoss sluser ligger Ulefos Jernværk. Jernverket har vært i drift fra 1657 og er blant Europas eldste industribedrifter som ennå er i drift. Nå er jernverket et moderne jernstøperi. Det vil si at bedriften smelter om skrapmetall og lager nye produkter av gammelt jern. Nå er kumlokk og lignende produkter viktigst for […]
Ulefoss sluser
Bandak-Norsjøkanalen er navnet på den yngste delen av Telemarkskanalen. Denne kanalstrekningen stod ferdig i 1892. Alle slusene i Bandak-Norsjøkanalen ligger i Nome kommune. Ulefoss sluser er det første sluseanlegget vi seiler inn i fra Norsjø. Tre slusekamre Ulefoss sluser løfter båtene forbi Ulefossen. Sluseanlegget har tre kamre og en løftehøyde på 10,7 meter. Løftehøyde betyr […]
To kraftverk
Rett ved ved Ulefoss sluser ligger to kraftverk i Ulefoss. Aall-Ulefoss kraftverk og Ulefoss kraftverk ligger vegg i vegg og deler på vannet i fossen. I dag er det første kraftverket eid av Ringerikskraft Produksjon AS, mens det andre er eid av Cappelen Gruppen. 1890-tallet Siden 1890-tallet har Aall-familien og Cappelen-familien delt på fallrettighetene i fossen. De to familiene […]
Lanna
Lanna ligger langs Eidselva mellom Ulefoss sluser og Eidsfoss sluser. Det første sentrum på Ulefoss lå her. Etter åpningen av Bandak-Norsjøkanalen i 1892 var det travelt langs Lannavegen med butikker, apotek, meieri, kafeer og overnattingssteder. Nome kommune har laget en bevaringsplan for området. Dokumentet forteller historien til denne veistrekningen og har tegninger av landskap og […]
Kaste-Stoadalen
Den nye fylkesveien 359 mellom Kaste og Stoadalen skal gå i bru over Eidselva. Brua vil gå over elva mellom Lanna og Eidsfoss sluser.
Eidsfoss sluser
Det er to kamre i Eidsfoss sluser. Likevel er løftehøyden på hele 10 meter. Løftehøyde betyr hvor høyt et sluseanlegg løfter båten opp. Det første kammeret i Eidsfoss har den største løftehøyden av alle slusekamrene i Telemarkskanalen. Kanalen og sluseanlegget ved Eidsfoss er hogd gjennom fjellet. Veggene i slusene er i tilhogd stein. Sluseportene åpnes […]
Eidsfoss kraftverk
Ved siden av Eidsfoss sluser ligger Eidsfoss kraftverk. Det er et elvekraftverk, som utnytter det ti meter høye vannfallet i Eidselva. Fallhøyde vil si høyden fra vannmagasinet ned til utløpet fra kraftverket. Årsproduksjon i kraftverket er 84 GWh. Det tilsvarer strøm til mer enn 4 000 boliger. Nåledam Eidsfossen er regulert ved hjelp av en […]
Mellom Eidsfoss og Vrangfoss
Det en kort spasertur på en drøy kilometer mellom Eidsfoss og Vrangfoss sluser. Dette er en fin tur om du er på besøk i Vrangfossanlegget. Langs veien står det flere kulturskilt med informasjon om sluseanlegga og området rundt. Veien mellom Eidsfoss og Vrangfoss Veien fra Eidsfoss til Vrangfoss var bare en gangvei fra starten. Den […]
Vrangfoss underkanal
Underkanalen er om lag 300 meter lang og skjermet fra fossen og stryket med en steinmur. Muren langs Vrangfoss underkanal er en tørrmurt skjerm av huggen naturstein. Den går fra ei lita øy i Eidselva til det nederste slusekammeret og sørger for at innseilingen til slusa blir rolig. Under- og overkanaler Ved de fleste sluseanlegga […]
Monogrammet til Oscar 2.
I fjelletsiden i Vrangfoss underkanal er monogrammet til Oscar 2. malt på bergveggen. I oktober 1893 var kong Oscar 2. av Sverige og Norge (1829-1907) på besøk i kanalen. Han kom i båt sammen med sønnen sin, prins Eugen. Til minne om dette besøket ble det gullforgylte monogrammet til kongen malt opp og har pyntet denne […]
Vrangfoss sluser
Det største og mest imponerende sluseanlegget i Telemarkskanalen er Vrangfoss sluser. Her er det fem slusekamre med en samlet løftehøyde på 23 meter. Vrangfoss sluser er hogd inn i landskapet ved siden av dammen, der fossen gikk før kanalen ble bygd. Vrangfoss har fått navnet sitt fordi fossen var så stri, og det var så vanskelig […]
Steindammen i Vrangfoss
Da steindammen i Vrangfoss ble bygd, var den Nord-Europas høyeste murdam. Dammen er 35 meter høy og 21 meter tykk i bunnen. På toppen er den 4 meter bred. Dammen ble bygd samtidig med sluseanlegget, og denne oppdemmingen gjorde at vannstanden i Nomevann steg med rundt to meter. Før var det fosser og stryk her. […]
Vrangfoss kraftverk
Ved siden av Vrangfoss sluser ligger Vrangfoss kraftverk. Det er et elvekraftverk i Eidselva i Nome kommune. Kraftverket ble satt i drift i 1962. Det ligger inne i fjellet, og vanninntaket er rett ovenfor dammen på toppen av sluseanlegget. Kraftverket eies av Norsjøkraft AS. (2015)
Slusevokterboligen i Vrangfoss
Alle slusevokterne i Bandak-Norsjøkanalen bodde nær sluseanlegga der de jobba. De bodde i vokterboliger, som stod ferdig i 1892 samtidig med kanalen. Slusevokterboligen i Vrangfoss var bolig for to familier. For slusepersonalet kom fri bolig og én uniform per år i tillegg til lønna. I Bandakkanalen hørte det hage og jord til tjenesteboligen. Slusevokterboligen i […]
Nomevann
På strekningen mellom Vrangfoss sluser og Lunde sluse ligger Nomevann. Vannet var ei elv før utbyggingen av Bandak-Norsjøkanalen. Det er den delen av Telemarkskanalen som stod ferdig i 1892. Da ble elva demmet opp og ble til et vann. I artikkelen om Vrangfossdammen kan du lese om hvordan den høye steindammen demmer opp elva. Nomevann er […]
Lundefaret
Det gamle fergestedet Lundefaret hadde gjestgiveri og skysstasjon. Fergene som gikk her, var store, firkanta treprammer. De ble trukket over elva langs en streng, men de kunne også bli rodd. Brygga her het Bua brygge. Steinbrygga ligger ved et av brukarene til Lundefaret bru. Tidligere stod det en varehall her, men den ble flytta til […]
Lunde sluse
I Lunde sluse er ett slusekammer, som har en løftehøyde på 3 meter. Løftehøyde betyr hvor høyt et sluseanlegg løfter båten opp. Veggene i slusekamrene er bygd av tilhogd naturstein, og sluseportene blir åpnet og lukket for hand. Slik er det i hele Bandak-Norsjøkanalen. Det er den delen av Telemarkskanalen som stod ferdig i 1892. […]