Bygdeborgen Kjempa ligger i åsen ved siden av Elstrømbrua. Kjempa eller Kjempeåsen var en del av et forsvarssystem fra folkevandringstida (ca. 400 – 600 e. Kr). Denne kollen er utilgjengelig fra flere kanter, derfor passet den godt inn i et slikt forsvarssystem. Bønder brukte bygdeborger til å forsvare seg mot inntrengere. Her var det den viktige vannveien som ble forsvart. En del norske stedsnavn som har «slott» eller «borg» i seg, kan være knyttet til slike bygdeborger, for eksempel Gråtoppslottet i Drangedal eller Slottet i Bergsbygda i Eidanger.
Turer
Båtturen Dalen-Skien
Rutebåtene går fra Dalen om morgenen og er i Skien etter rundt 10 timers seilas. MS Victoria legger turen innom Kviteseid. Bildet viser «Kanaldronninga», som båten blir kalt, gjennom Sundkilen bru, ei svingbru fra 1901. Når brua blir åpna, dreier to av bruspenna 90 grader slik at båter kan passere. Sundkilen bru er en av to slike bruer i Norge.
Båtturen Lunde-Skien
Når du går om bord i en av rutebåtene MS Victoria eller MS Henrik Ibsen i Lunde sluse, venter en snaut fem timers tur gjennom fem av Telemarkskanalens åtte sluseanlegg. Blant annet får passasjerene med seg Vrangfoss sluser med fem slusekamre, som senker båten til sammen 23 meter. Bildet viser Løveid sluser, ett av to sluseanlegg i den eldste delen av Telemarkskanalen, som stod ferdig i 1861. Strekningen er også mye trafikkert av folk i fritidsbåter.
Båtturen Skien-Dalen
Strekningen fra Skien til Dalen er 105 kilometer lang og løfter båtene 72 meter fra havnivå gjennom åtte sluseanlegg. Du kan seile strekningen som passasjer på en av rutebåtene MS Victoria eller MS Henrik Ibsen, eller du kan oppleve Telemarkskanalen i egen båt eller kano. Bildet viser MS Henrik Ibsen i Ulefoss sluser. Vannet fosser inn i slusekammeret, og løfter båten gjennom sluseanlegget.
Båtturen Skien-Lunde
Båtturen fra Skien til Lunde med en av rutebåtene tar snaue fem timer. MS Victoria eller MS Henrik Ibsen seiler over Norsjø og gjennom fem av Telemarkskanalens åtte sluseanlegg. Blant annet får passasjerene med seg Vrangfoss sluser med fem slusekamre, som hever båten til sammen 23 meter. I Lunde sluse møtes kanalbåtene, den ene på vei opp, og den andre på vei ned. Strekningen er også mye trafikkert av folk i fritidsbåter.